dinsdag 25 juni 2013

Laat de CPC ter zijde, loop om Ter Heijde!!

Leuk loopje vinden: voorpret

Al enkele weken was ik op jacht naar een leuk loopje in de buurt van Den Haag. Niet te groot met dorpse charme en eventueel een pittig parcours met pittoreske uitstraling. Na niet lang zoeken liet ik mijn oog vallen op "De Omloop van Terheijde". Een topografische update voor mensen die Terheijde niet kennen: het is een vliegepoepje op de kaart: een enclave tussen Monster en het Noordzeestrand in de bloemen-fruit-en-groente gemeente Westland. 620 zielen telt het gehucht. U weet wel, waar ooit Maarten Harmensz Tromp het leven liet in de slag tussen de Hollandse en Engelse vloot (10-8-1653). Ter nagedachtenis zijn er nog twee kanonnen te zien op de kade.

Bij het inschrijven werd ik eerst doorverwezen naar de dorpsgemeenschaps-site en het gelijknamig dorpshuis het Vlonder, een soort baken aan de kade. Over het Vlonder later meer.

Stranddomper 

Net toen ik na bijna mijn inschrijving digitaal had afgehandeld zag ik een mededeling op de site:
De route gaat dit jaar niet meer over het strand. Een teleurstelling voor velen. Het unieke karakter zit 'm juist in het feit dat de loop ook over het strand gaat. Een kleine bloemlezing van het gastenboek:

Aangekomen tussen de Lier en Monster verdween de zon en aan de rand van Ter heijde kwam op eens een Engelse kustnevel (die je vaak in Sherlock Holmes films zit) over het landschap vallen. Dat had ik weer: overal eindelijk een lekker zonnetje, maar niet in Ter Heijde. Het nieuwe mouwloze Sparta shirt zou nu te koud worden. Bij aankomst hoorde ik net het bulderende startschot (afgevuurd uit de monumentale kanonnen) voor de  kinderloop. De start en finish lagen in een lus op de dijk in  het plaatselijke centrum. Eerst maar eens een kleedgelegenheid zoeken om een extra shirt aan te trekken en de trainingbroek uit te doen.

Het veilig bergen van mijn tas met bezittingen was nog een hele klus. Bij het Vlonder werd ik doorverwezen naar de kustwacht, waar mensen zich ook konden omkleden. 
Naast wat vrijwillige kustwachters, die meer aandacht hadden voor hun boot die op een vlonder lag, dan voor verdwaalde hardlopers, trof ik wat achter elkaar geplaatste gymbanken aan (u weet wel, die lange lage houten dingen van 20 cm. hoog zonder leuning). maar niemand die op bezittingen kon letten. Kleedkamers ook niet echt, dus liefhebbers van menselijk bloot konden vandaag hun kans grijpen.

Een voorbij kuierende pijprokende sergeant-majoor van de kustwacht wist mij niet meer te vertellen dan dat ze niet op mensen berekend waren die individueel meededen en ook nog tas met spullen mee brachten. Ik dacht nog even terug aan de CPC. Het tas opbergen was daar ook geen succces. Na het vinden van het tentje en het langdurige wachtten had ik toen bijna mijn tas gemist. 
Uiteindelijk werd de tas - op hoop van zegen en met goedkeuring van de pijp rokende zeekapitein - achter een sloep verborgen. "Als de dijken het nu maar houden", dacht ik nog.

Bij het inlopen kijk ik naar de finish van de kids run. Vele kinderen -sommigen van plm. 4 jaar - dragen hun net verworven felgele shirt. Een ongebruikelijk beeld: Vincent Trinthamer van Sparta komt als een van de laatste over de finis, hij is dan ook vergezeld van kinderbuggy en kind. 
 jeugdloop.  2,5 km. De eerste jongen (12 jaar) is bijzonder snel en heeft een fabelachtige techniek. In het volgende blog meer over hem. Rohan Jankie van Sparta wordt 2e in ..min. 


Eindelijk staan de kanonnen (letterlijk en figuurlijk) dan klaar voor de 5 km. Ik heb de uitslagen van voorgaande jaren doorgenomen en hoop op een klassering bij de eerste 15. Het deelnemersveld blijkt echter beter en talrijker dit jaar. Er wordt als een bezetene weggesprint bij de start. Met mijn net herstelde kuit blessure en het feit dat ik al 4 jaar geen 5 km heb gelopen zou ik het rustig aan moeten doen.
Ik schrik als mijn klokje na tweehonder meter  23.4 (!) km/u aangeeft. Bij de 1 km. hap ik naar adem als we het steile strandpad met fikse zeewind tegen opdraaien. De jeugdige Glenn Kunst van Haag atletiek (was bij de oliebollencross 1 plaats en halve minuut achter hem geeindigd) heeft mij dan al ingehaald. De eerste kilometer gaat dan ook onder de 3.50 iets wat ik zeker niet zal kunnen volhouden.
Ik kom ook nog even alleen te lopen en laat me rustig inlopen door twee achtervolgers waarvan een meisje van onder de 18 jaar. We wisselen af tegen de sterke wind. Tot twee keer toe kan ik het meisje uit Pijnacker (naar later bleek) lossen. Bij de 3 km. een lang stuk parallel aan het strand. Ik merk dat mijn benen redelijk vollopen hoewel ik toch ook weer een paar lopers inhaal. Ik wordt eerst door een dame gepasseerd en dan door het meisje uit Pijnacker die ik definitief moet laten gaan. Bij het vier kilometer punt draaien we omlaag richting de dorpskern. Ik merk dat er toch nog een versnelling in zit. en bepaal mijn doelen. Op 100 meter van mijn strijdgezellin kan ik nog  2 heren in de kraag vatten. Eentje van Santini Runners, die ik vlak voor de plaatselijke lus van 250 meter te pakken heb.
Matthijs van Dulkenraad
Marlon Voorn


Ik bereid me voor op een eindsprint, maar bij de eerste aanzet moet hij eraf. Met een mooie eindsprint eindig ik in 20.49 als 29e. Niet tevreden over mijn opbouw, wel over het herstel in de laatste kilometer. Vincent Trinthamer wint vrij makkelijk de 5 km. "Ik hoefde niet in het rood te gaan" alsdus de soepel lopende Spartaan, die dag er na nog een 3 km steeplechase moet lopen.

Winnaressen vrouwen V40 en V18

Desiree Hendriks

Bij de 10 km. zie ik de Keniaanse Westlander Mike Barsiyan van het organiserende Olympus 70 winnen in 34.18. Veel van zijn clubgenoten lopen mee en er zijn ook veel Sparta doen er veel atleten mee. Matthijs van Dulkenraad is met 36.51 (bruto) de beste Spartaan bij de mannen. Hij finisht in 37.45 als 18e. Maarten Klein, Marlon Voorn komen ook relatief  vooraan over de streep.
Desiree Hendriks vocht  bij de vrouwen categorie V45 een felle strijd uit. Ze werde 2e in 41.07  achter Carla Ophorst, maar voor onze Sparta dame Jia-Lian Yin, die eerste werd in de categorie V35 in  41:26
Na afloop is het een gezellige boel, met veel prijzen, een loterij (hoofdprijs een fiets) en de Haagse blaaskapel Kap Nah. Zij stonden ook bij de finish met hun muziekkunsten het publiek en de lopers te begeleiden. Het bier vloeit rijkelijk als ik om 18.00 mijn weg naar Voorburg weer vervolg: het was weer een leuk loopfestijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten